Voor dit jaar had de Veluwse wielervereniging het streven om de beste club van Nederland te worden, door de clubcompetitie te winnen en een gooi te doen naar het Nederlands Club Kampioenschap (NCK) in Dronten. Maar corona gooide roet in het eten en nu wordt die ambitie doorgeschoven naar 2021.
Als het aan sportief eindverantwoordelijke Marc Zonnebelt uit Harderwijk ligt moet komend jaar de basis gelegd worden voor de aanvraag van de continentale status bij de internationale wielerbond UCI, in 2022. De sponsoren zijn bereid mee te werken en mee te denken. De IJsselstreek wil zich vervolgens meten met de opleidingsploegen van Jumbo-Visma en Sunweb, de BEAT Cycling Club en de Twents-Sallandse formatie VolkerWessels-Merckx.
Manager Zonnebelt weet dat dit organisatorisch en financieel consequenties heeft. Om alles in goede banen te leiden is hij aan tafel gaan zitten met Ton Welling, die de afgelopen jaren continentale formaties runde als Europolis, AXA en Vlasman. Omdat de laatste sponsor afhaakte heeft de Gelderse teammanager nu de handen vrij om bij De IJsselstreek de schouders onder dit project te zetten. Om te beginnen is het wagenpark van Vlasman Cycling Team al overgenomen door De IJsselstreek.
Zonnebelt: ,,Ton wist van onze ambities en raakte zelf een jaar eerder dan voorzien zonder ploeg. Als zo’n kans voorbij komt moet je die pakken, ook al komt het voor ons misschien een seizoen te vroeg. Aan de andere kant kunnen we nu alvast een stap zetten, zodat de overgang later minder groot is.”
De IJsselstreek versterkte de kern van het team al met Arne Peters (Beekbergen) en Jelle Wolsink (Hengelo), twee oud-renners van Vlasman. Daar zijn deze week Dennis van der Horst (Hasselt) en Jelle Bootsveld (Heino) aan toegevoegd.
Zonnebelt denkt dat het viertal goed past in zijn ploeg. ,,Gezien hun en onze ambities. Maar ook omdat onze ploeg hiermee de een oostelijke basis houdt, met een kern op de Veluwe en renners die daar qua karakter goed bij passen. Met deze renners willen we ons team vast richting dat continentale niveau liften.”
Voor Van der Horst (22), die onverwacht moest vertrekken bij het continentale Metec-TKH team, is de stap naar De IJsselstreek een uitkomst. ,,Ik reed in 2020 zeven wedstrijden, maar wordt op die koersen en de trainingskampen (waar ik ziek was) wel afgerekend. Bij mijn nieuwe team wil ik minstens een klassieker winnen en in etappekoersen hopelijk ook een zege mee pikken. Ik denk dat ik een plezierige omgeving vind bij De IJsselstreek. Wie weet maak ik na een jaar met hen de stap alweer omhoog.”
DE STENTOR ROY SCHRIEMER